iklan-iklan~sila click

Monday, August 11, 2008

project agama....

hurm...
my group kena present tajuk ANAK DERHAKA 19/9 nie...
kitorng dah wat research sikit psl this topic...
then tetiba terfikir satu idea....bila bincang2 ngn group member..dorang semua setuju...
then dah bincang ngn uztaz td..die pun setuju...so, mintak tolong kat abah uruskan prosedure...

kami plak kena cari bahan and siap sedia tuk project nie...
walaupun agak byk kejenya..tp at least cuti midterm kami terisi...
kami akan cuba kupas isu anak derhaka nie...sebaik mungkin...lebih real...
so, kpd warga rumah seri kenangan seremban...tunggu kedatangan kami......

teringat kembali :

dah agak 3 tahun sy tak jejak kaki kat sana...
last pegi sana tyme form 5...
tue pun anta barang2 keperluan diorang...
mybe after this nk anta kerusi roda arwah wan...
kerusi tu wan tak sempat pakai pun...sbb Allah lebih sygkan die...
dari simpan jer kat kg...baik bg kat diorng guna kan...

teringt waktu kat sana....
mula2 ase mcm takut2...
tp bila nenek2 ngn atuk2 kat sana sgt ramah...
gelagat diorang...cerita diorang...wat kan sy menitiskan airmata....

sy tak paham...mana letaknya perikemanusiaan dan kasih syg anak2 mereka...
anak2 mereka bukan yg daif...tapi hidup mewah....
dek kerana malukan ibu bapa mereka...mereka sanggup anta ke rumah sri kenangn...
sekadar anta wang tiap2 bulan...adakah kasih syg mereka boleh dibeli dgn wang...???

kalu mcm tue lah gayanya...lebih baik tyme diorng kecik2 dulu ...
mak and ayah diorng suh org indon jaga..bg duit jer bulan2...baru fair kan...
tp betullah kata org...
" seorang ibu mampu tuk jaga dan layan 10 org anak...tp 10 org anak tue blom tentu dpt jaga ibu bapa mereka"

doakan kita sama2 tak jadi org yg mudah lupa diri kan...
walaupun apa terjadi....restu mak and ayah kita paling penting kan...

masa sy tgk macam mana abah sy sendiri jga nenek sy dulu...
Ya Allah, tersentuh sgt ati sy...
abah sy seorng yg tegas...semua benda msti bersebab...tak der menda yg bleh amik ringan...
tp abah tak lah garang...tp bila tyme part die dan mak die...sy sgt2 respect die...
sepanjang 18 tahun sy tgk nenek sy..blom pernah sekali sy tgk abah sy melwan or apa2...
layanan die sgt superb!!sampai mak sy pun tak leh ckp apa...
sampai la saat2 nenek sy menyahut seruan ilahi...dielah org paling down...
ibaratnya, die ilang separuh dr kekuatan die...
tyme tue, hanya sy dan mak jer tau..mcm mana keadaan abah...
kalu dgr tyme subuh, abah doa sambil teresak2 itu adalah perkara normal bg kami..
abah yg teramat jarang kuarkan airmata...menangis setiap kali doa selapas solat....

2 tahun die amik masa tuk stabil mcm skrang...
sy tau apa yg dia rase...sy sgt harap sy akn jdi macam die.....
semoga sy tak mudah lupa diri....sentiasa wat yg terbaik tuk kedua ibu bapa sy kan...
bila ingt balik, apa saja tuk sy...mereka akan lakukan...
sebaik mungkin...Thanks God, I will take care both of them...and make them proud!

No comments: