iklan-iklan~sila click

Monday, August 31, 2009

hari2 dibulan ramadhan


alhamdulillah..
setakat hari ini puasa sy masih penuh lagik....hehe~
walauupun patutnya sudah dicutikn...
mybe sbb stresssss die delay kot....hoho~


walapun keje berlambak...
asimen berderet....(bukan tak buat asimen yer..tp tak menang tgn nk kejar)
kami tetap gagah jgk happykan diri dalam stress...
bukan apa...
kalu layan stress tu...lagi STRESSSS~
korunk paham dokkk?
tak phm tak pe...
owh...baru kini ku sedar...
nilai yg perlu dibyr tuk dapat BACHELOR OF ACCOUNTING!
tak terbyr dek airmata sekalipun....
sadissss....

no wonder la ramai accountant yg stress...
n ramai yg benti keje...
and no wonder la mereka dibyr tinggi...
kalu diikutkan tak terbyr pun ngn apa yg telh dikorbnkan...
inilah cabaran namanya aidaaa....
cabaran...!
take it!u can do it...(motivate diri sndiri)


khamis lepass...
setelah berjaya menjwb kuiz  advance in managemnet accounting!
zasss balik seremban....
hati sikit tenang sbb leh jwb kuiz...
tp ada gak haru sbb tgh perang lite2 ngn en azraf :-p

pai jer parking jusco...
tgk org dok mkn burger mcd...
haiihhhh...dh buka puasa rupanye!
terus zasss ke jonny! FULL
KFC = FULL
MCD =FULL
PIZZA =FULL
CHICKEN RICE SHOP = FULL
KENY ROGERS = FULL

ater..
mana nk pegi??
setelah belek punya belek...
ada satu jer restoran jepun yg tak fulll!
niat ati nk mkn steambot...terpaksa cancel...
hwaaa...jony!ko kejam...aku drive 3 jam sbb ko tau...

maka...
terus zasss masuk ini restoran..
1st tyme nk cuba...
waitres die pun ramah...
ok..lest go!


deco yg cantik tuk aku snap2...


menhabiskan udang yg terakhir~lazaaaaaaaaatttt~



makann adalah sedaaaappppp!!
ni potion tuk sorg...
but me and ainaa..kongsi...
tu pun tak abis...byk gile!!



makan nie smua sampai around 7.45...
tak la lama sgt org tue buat...
yet..sedaaaap!!


nie la nama restran die...
boleh dtg lagi...
harga pun not bad...mmg berbaloi...
ainaa kata rase makann die mmg SAMA mcm rase  makanan kt jepun!!
so..kira passs la!


then sementara tunggu parents ainaa amik die..
kitorg tak tau nk gi mana...
last2 ternmpak fun fair..
terus stop..
n masuk!

teruk kan..
org len gi trawih...
kitorng gi fun fair...huhu~
tp hantam jer la labu...

sy men satu game nie..
aim nk dpt beaaaarrr bessaaaaaar tu!
tp tak dpt!
hwaaaaaaaa...
menchi!

dpt tweety kecik jer..
tu pun pas tuka 3x men...
mula2 dpt
1)game air!
2)yoyo
3) permainan

tuka 3 brg dpt bear kecik satu!menchi!
mmg tak dak onggg...
tulah...org gi trawih...ko g fun f
air...
dlm 15 minut parents aina pun sampai!
die ke shah alam..
sy ke desa rhu...

penat sgt...
dan yg pasti...
esok dh kena balik muadzam!
n minggu dpan adalah minggu exam + kuiz!!
mesti lagi stresss...
ngn asimen yg mcm #$$@#%$..

ya Allah..
kuatkan aida nie...
bg lah die petunjuk supaya die tak slalu merungut!
2 n 1/2 months to go for this semester...
kuatlah!!
2 more sem to go after praktikal!
go aidaa!go aidaaa!
u can do it..


ckp pasl puasa...
setakat nie berat tak turun...
sbb slalu balik umah...makan nasi...
setakat nie jgk en azraf blum pernah mis kejut sahur!
good abg!keep it up!
yg seksa nyer nk kejut sy bgun...
tak pe...latihan awal harus diberikan sblm kawen..muahaha~
jgn tak tau..
walaupun majuk+marah+geram ngn sy..
die still kejut sahur..
tp ngn suara yg agak garang sikit la...hiks~


lagi 3 minggu jer nk pose kan..
kejab jer rasenya...
wan dh bgtau nk wat lemang tahun nie..
sbgai cucu yg mithali harus la sy kena kerah keringat!
haaaaaihhhh...
tak pe...still ada masa tuk pk nk ngelat!
apit ko jgn bgtau wan..nnty akk sebat ko!


smlm ada kesempatan buka n sahur di kg!
wan semakin sihat!
syukur alhamdulillah..
tq jgk pada ECPI...
tahun nie raya dijangka meriah ngn pertambahan 5 org cicit bru wan!
wahhh..berkembang sudahh family hjh timah!hehe~



dibulan pose nie..
sy mmg mlas sgt2!!
mak pun perasaan...
ikut suka ati jer...
nk mask kt dpur lagi laaaa mls...
dila dok request udang tomyam pun tak berbuat lgik!
mlasss sgt!
tak tau nape...
pai td mak kata..

"dik..along nie nape mlsss sgt skang eh?ikut dan jer..."mak
"entah...malas tau mok nie"dila jwb
"gi msg abg azrap dik...ckp jgn kawan ngn along..die pemalas!!"mak kata

haha~ smua org gelak sama2~
sengal ohhh dua branak tue ngutuk sy...
apa2 pun...
sy sgt mlas latelty nie...
tak der mood nk masakkk..
mood nk kemasss..
smua yilek!
en azraf pun xtau nk ckp pe dh...
tak larat nk bebel dh kot....


ok2..
dh melalut..
got to sleep...

ops!
SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YG KE 52!

MERDEKA!
MERDEKA!
MERDEKA!

Monday, August 24, 2009

puasa bukan alasan tuk ponteng class

kwang2...
dengan rasmi nyer.....td sy ngn ainaa telah terbabas tido...
akibatnye...tak pegi pun lab...huhuhuhu~

mmg dari pagi dua2 tak larat nk bukak mata..
tp pakse gak diri gi class....lam class mata stock stim jer...
abis class kul 9.30...
tido dlm keta pai kul 10.15..hehe~
then gi class tax dari 11 pai 1...
balik umah...zassss carik katil...tido bes oooo...

ngn bju kurung skali tido...ater ada class kul 2..
harusla baring2 lurus pinggang jer...
skalik!!
terbabas pai kul 3...amik ko...
syabaaaaassssss!!!!!

bgun tido tgk ada msg en azraf...
dan2 kena bebel...
"tu la ayg..tido tak bgtau abg..kalu takbleh jer abg kejut...bla...bla.."
aisyoooooo....ayg pun tak buget nk tido..
ngn nk lelap mata 5 minit jer....hehehehe~~

penat la sgt arini..
tak tau la nape...
nk slhkan syaitonnn yg bertenggek kt mata...
syaiitoooonnn dh kena ikat...

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir (albaqarah-286)

 

Ya Allah, ampunkanlah dosa kami kerana gagal melaksanakan segala perintahMu dan Ya Allah, ampunkanlah dosa kami kerana gagal menjadi hamba yang dapat mencegah kemungkaran. Ya Allah selamatkanlah kami dari segala macam balasanMu sebagaimana engkau selamatkan Nabi Lut sewaktu engkau memusnahkan umatnya. Ya Allah kurniakanlah kepada kami semangat, kekuatan dan kelapangan waktu dalam beribadah kepadaMu.

Saturday, August 22, 2009

aktiviti 1st day puasa :-)

alhamdulillah....
sempurna sudah 1 hari puasa kita arini kan...


akriviti arini dimulakan ngn sahur....
liat sungguh nk bgun sahur...(ainaa pham la nie..)
kul 4.40 en azraf dh call..

en azraf : ayg...bgun sahur..
sy: hmmmm...
en azraf : ayg...bgun.....
sy: hmmmm......ye.
en azraf: ayg..bgun la....
sy :ia la..
en azraf: dgr tak abg ckp apa nie?
sy: dgr..(suara mamai)
en azraf : abg ckp apa??
sy: ayg..bgun sahur....
en azraf : ha..tau pun..bgun cepat!
sy :..hmmm...ok..

zassss..smbg tido balik!hik..hik..

mak kejut kali ke10 bru bgun...
xpe...janji bgun!!

then tgk cite NUR KASIH yg ulangan punya..sementara tungggu subuh!!

pas subuh tido balik..hehe~

kul 10 bgun gi anta keta...
tuka minyak gear..
minyk kompresor (btul ek nama die mcm nie en azraf??)
check sane sini...
bgus gile uncle hencem tue...
smua die check...wiper pun die check..
die tau sy nk jalan jauh...
bguss2..thats y sy syg sma lu uncle!!hehe~


then anta dila tusyen...
hujan selebat2nye kt sini...
then
mula2...
amik buku account...mula2 nk study account...
ok lagi...tyme nk wat pre n post...
skali bile dah start yg len3...
mula la mata ngantuk...
sudahnya ulos pun leh tahu la kan????


tido depan buku la jwbnya...

sedar2 dh kul 6...
tgk hp ada 5 MSG!
terus siap2 mandi solat...

tgk2 kt ats meja dh siap juadah berbuka puasaa...
lahhh..mmg dh niat nk tolong mak msk...
tp dh mak tak kejut...kira halal la...
mak tak bising pun..cuma en azraf jer bising...hehe~


arini lauk..
rendang ayam
ikan masak taucu
telur masin
gulai pucuk ubi msak tempoyak
mee goreng

tegak perut mkn...
tak la byk..tp byk la jgk!hehehe~

then terus siap2 maghrib 
kul 8.20 terus gi trawih...

balik jer trawih...
mr arvind dh call

arvind : halo dear..where are u??
me : seremban...y??
arvind : tomoro i balik seremban...lets buka puasa sama2...i dah call the guys..
they all smua ok..u call the girls n comfirm with me bleh x??
me : can not la..tomoro i nk balik muadzam dah...
arvind :ala...y so fast..
me : alo pakcik...i still study la..bukan mcm yg len2 dh keje...and i dont thik the gurls bleh ada smua...smua org sibuk maa..
arvind :never mind la..esok when i dah ada kt seremban i call u.
me : what tyme?
arvind : dont know..i call u
me: ok2...bye!!


alahai...
so kesian with him...
dh byk kali nk ajak kua...
last tyme siap dh ckp nk blanje pizza..
al-maklum..dh kayo rayo...
bgus2..
atleast ngt kawan kan..

so, cik mahirah...
rojer2 me bila balik seremban okeh..
i know u read this...
arvind dh rindu sama kita smua...hahahaha~~


esok nk balik muadzam dh...
mybe after zuhor kot...

k, gi chatting ngn en azraf!!
kang die majuk kang...satu sen tak guna...hiks~~

daaa...selamat bersahur smua...

Fadhilat solat terawih

malam td bermula solat terawih kita semua..
alhamdulillah sy diberi kesempatan tuk menunaikannya bersama my mum...
ramaaaiiii org...penuh saf nya..

mengikut pengalaman...
awal2 memang penuh..tang2 hujung tu yg dah rompong sana sini..
kalu yg saf pom tue..leh terima la..
nie yg saf lelaki pun rompong sama..hiksssss~
xpe..cube lagi tahun nie..
mana la tau..penuh jer sepanjang ramadhan nie..(pikir positip2)
al-maklujm..kadang kita balik dah penat...
tak larat semua...sy pun mcm tue jgk...

kalu aritu class pack...
then mlm plak tutorial n kena study mcm2...
serabut gak otak...last2 rompong la trawih..huhuhuhu~~~
apa2 pun..yg penting niat kita kan...ikhlas kerana Allah taala...

so..
juz tuk kongsi ngn  semua..
antara fadilat solat terawih...
jom sama2 kita bace n renung2 kan...
manalah tahu kan...MUNGKIN ramadhan kali ini...yg terakhir buat kita...

lets start~


Diriwayatkan oleh Saiyidina Ali (r.a.) daripada Rasulullah S.A.W., sebagai jawapan dari pertanyaan sahabat-sahabat Nabi S.A.W. tentang fadilat (kelebihan) sembahyang sunar terawih pada bulan Ramadan :

Malam 1 - keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama sepertimana ia baru dilahirkan, mendapat keampunan dari Allah.

Malam 2 - diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang sembahyang terawih serta kedua ibubapanya (sekiranya mereka orang beriman)

Malam 3 - berseru Malaikat di bawah ‘Arasy supaya kami meneruskan sembahyang terawih terus menerus semoga Allah mengampunkan dosa engkau.

Malam 4 - memperolehi pahala ia sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

Malam 5 - Allah kurniakan baginya pahala seumpama orang sembahyang di Masjidilharam, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.

Malam 6 - Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul Ma’mur (70 ribu Malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah-tanah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang terawih poda malam ini.

Malam 7 - Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa serta menolong Nabi ‘Alaihissalam nenentang musuh ketatnya Fir’aun dan Hamman.

Malam 8 - Allah mengurniakan pahala orang sembahyang terawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihissalam.

Malam 9 - Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W.

Malam 10 - Allah Subhanahuwata’ala mengurniakan kepadanya kebaikan di dunia dan di akhirat.

Malam 11 - Keluar ia daripada dunia (mati) bersih daripada dosa seperti ia baharu dilahirkan.

Malam 12 - Datang ia pada hari Qiamat dengan muka yang bercahaya (cahaya ibadatnya).

Malam 13 - Datang ia pada hari Qiamat dalam aman sentosa daripada tiap-tiap kejahatan dan keburukan.

Malam 14 - datang Malaikat menyaksikan ia bersembahyang terawih, serta Allah tiada menyesatkannya pada hari Qiamat.

Malam 15 - Semua Malaikat yang menanggung ‘Arasy, Kursi, berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

Malam 16 - Allah subhanahuwata’ala tuliskan baginya terlepas daripada neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga.

Malam 17 - Allah kurniakan orang yang berterawih pahalanya pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

Malam 18 - Seru Malaikat : Hai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha kepada engkau dan ibubapa engkau (yang masih hidup atau mati)

Malam 19 - Allah Subhanahuwata’ala tinggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

Malam 20 - Allah kurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang solihin.

Malam 21 - Allah binakan sebuah istana dalam Syurga daripada nur.

Malam 22 - Datang ia pada hari Qiamat aman daripada tiap-tiap dukacita dan kerisauan (tidaklah dalam keadaan huru-hara di Padang Masyar).

Malam 23 - Allah Subhanahuwataala binakan kepadanya sebuah bandar di dalam Syurga daripada nur.

Malam 24 - Allah buka peluang 24 doa yang mustajab bagi orang berterawih malam ini, (elok sekali berdoa ketika dalam sujud)

Malam 25 - Allah Taala angkatkan daripada siksa kubur.

Malam 26 - Allah kurniakan kepada orang berterawih pahala pada malam ini seumpama 40 tahun ibadat.

Malam 27 - Allah kurniakan orang berterawih pada malam ini ketangkasan melintas atas titian Sirotolmustaqim seperti kilat menyambar.

Malam 28 - Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 darjat di akhirat.

Malam 29 - Allah Subhanahuwataala kurniakan kepadanya pahala 1000 kali haji yang mabrur.

Malam 30 - Allah Subhanahuwataala beri penghormatan kepada orang berterawih pada malam terakhir ini yang teristimewa sekali, lalu berfirman:

"Hai hambaKu : makanlah segala jenis buah-buahan yang engkau ingini hendak makan di dalam syurga, dan mandilah engkau dariapda air syurga yang bernama Salsabila, serta munumlah air daripada telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. yang bernama ‘Al-Kauthar’."

  
  

dan kat bawah nie serba sedikit tentang solat terawih :


1. Hukum Sembahyang Tarawih:

a) Hukumnya sunat muakkad (yang sangat dituntut) bagi dikerjakan oleh orang-orang Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadhan samada secara berseorangan atau berjamaah.

b) Sunnat dikerjakan di masjid, surau dan lain-lain tempat sembahyang orang-orang Islam.

2. Waktu Sembahyang Tarawih:

Waktu sembahyang Tarawih ini ialah selepas menunaikan sembahyang Fardhu Isya'.

3. Rakaat Sembahyang Tarawih:

a) Pada umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan sembahyang Tarawih ini sebanyak 20 rakaat, tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar 8 rakaat sahaja.

b) Pada zaman Rasulullah s.a.w. sembahyang Tarawih dikerjakan sebanyak 8 rakaat saja supaya tidak menimbulkan sesuatu keberatan.

c) Pada zaman Khalifah Umar bin Al-Khattab pula beliau menambah lagi menjadikan 20 rakaat kerana beliau berpendapat bahawa orang-orang Islam pada zamannya itu tidak keberatan lagi menunaikan sembahyang sebanyak itu.

d) Sembahyang Terawih hendaklah ditunaikan dua rakaat, pada tiap-tiap satu kali takbiratul-ihram kemudiannya dilakukan lagi sehingga genap rakaat yang dikehendaki.

4. Lafaz Niat Sembahyang Tarawih: 

Bermaksud: Sahaja aku sembahyang Tarawih dua rakaat ma'mum kerana Allah Taala (Pulang ke Laman Hadapan)

5. Rukun Sembahyang Tarawih

Rukun sembahyang sunat Tarawih ini sama sahaja dengan rukun sembahyang yang lain juga.

 

dah ada solat terawih..mesti la ada witr kan...nie serba sedikit tentang witr plak...


 Sembahyang Sunat Witr

a) Menurut kebiasaan umum orang-orang Islam di Malaysia menunaikan sembahyang Witr selepas sunat Tarawih ini sebanyak 3 rakaat sahaja. Sunat Witr ini ditunaikan secara berjamaah.

b) Salam selepas dua rakaat yang pertama.

c) Lafaz niat sembahyang sunat Witr

i- bagi dua rakaat yang pertama: 


Bermaksud: Sahaja aku sembahyang Witr dua rakaat ma'mum kerana Allah Ta'ala.

ii- bagi rakaat yang akhir: 

Bermaksud: Sahaja aku sembahyang Witr satu rakaat ma'mum kerana Allah Ta'ala.

d) Pada malam 16 hingga akhir Ramadhan adalah sunat dibaca [doa] Qunut pada rakaat yang akhir. Lafaz Qunut di sini sama juga dengan lafaz Qunut semmbahyang Subuh. Dan jika tidak membaca Qunut ini adalah disunatkan Sujud Sahwi 



notes : byk pahala yg Allah nk bg kita kan..its juz depends on kita jer nk grab atau tak pahala nie kan...(insap la aidaa..insap...masih belum terlewat...hiks..)

Friday, August 21, 2009

selamat berpuasa :-)


saya aida nurshira...and mewakili en azraf yg suka sibuk2 komen kt blog nie...mengucapkan 

SELAMAT BERPUASA 


salam semua...
insyallah...panjang umo, esok kita akan mula  berpuasa...
semoga bulan ramadhan kali lebih baik dari ramadhan yg sebelumnya tuk kita...
sama2 lah kita gunakan peluang yg Allah bg nie untuk perbaiki diri kita tmbh2 lagi di bulan yg mulia ini...

dikesempatan ini...
sy nk  mintak maaf kalu ada tulisan2 sy menguris hati..
sama2 lah kita sempurnakn bulan ramadhan kali ini dgn cara yg terbaik...insyaallah..

selamat bersahur...
selamat berterawih.. 
untuk semua akak2 blogger and smua2 pembaca blog nie......


"jangan ponteng2 puasa tanpa sebab tau.." 
"jangan makan byk2 sgt tau"
"jangan lupa terawih tau.."


peace!
bulan pose no gosip2 tau..
no gelak2 mcm syaitooonn tau...hehe~

en azraf,seperti yg dijanjikan...jgn lupa kejut ayang sahur tau!!

nota: ops...tuk smua blogger2 yg satu kampus ngn sy....jumpa kt pasar ramadhan nnty eh..hehe~ups...kalu masak2..jgn lupa anta kat sy sikit eh...hehe..

tahun nie 1st tyme puasa ada en azraf kt sini...
tahun lepass dia kat jepun maaa...xdo org nk kejut sy...
yeaaaaaaaay!!!

selamat sampai sudah :-)

kul 6 lbh dah sampai seremban!!
laparrrr plak tue...hehehe~

mlm smbg borak@gosip ngn mak...
mak dh sound awal2...
selagi ada kt umah...
jgn ponteng trawikh yer..!


mlm try cari bahan asimen...
smbil MENUNGGU  seseorng..
sudahnya..
tertido smbil lappy di sebelah..

seb bek tak lasak mlm td..
kalu tak mau jahanam lappy nie terjun katil..
like i said...
i'm waiting for somone...
so tak expect plak bleh tido terus...aihhhhh...
someone pun ntah kemana...asimen pun ntah kemana...

today!
nk gi wat payment tuk moto dila...
mak da bising2 suh tlg byrkan..
manja ohhh dila tue...mcm2 hal!
then nk gi settle my car..
nk anta service bagai..
nk gi saloon!yup..sy mau gunting rambut!
tak snggup dh rmbut pnjg secotet...panassssss!

esok dh mula pose...
trawikh jgn lupaaaa aaaa...
insyaallah kita gi trawikh ek ainaa..kalu tak der yg menghalang..

k,ada benda len nk update nie..
nnty sy story mory...
nk gi makan jab!lapau..

note : otw smlm..dh dok pk2 nk gi bazar kat mana nie....kak tijah..bazar mano yg sodapp??

Wednesday, August 19, 2009

tag ini dari mahirah!!

yer...sy dah bape hari tak update kan!
sbb sy bizy maaa..byk kuiz!

esok sy balik seremban!
kate nk pose dah kan..harus la saya smbut pose ngn family kan!!
lagipun mau amik kereta laaa...
ok2...
lets layan tag!


FOUR NAMES THAT FRIENDS CALL YOU :

+ along
+ aida
+ shira @ kak ya (famly)
+ ayang (en azraf panggil la)

FOUR MOST IMPORTANT DATES IN YOUR LIFE :

+ 14 APRIL 1988 
+ 15 MAC 19??
+ 23 MAC 2008!jeng..jeng..jeng..
+ 27 MEI 2009

FOUR THINGS YOU'VE DONE IN LAST 30 MINUTES :

+ pegi lecture series..audit
+ mkn bihun 2 bungkus ciko bg!TQ ciko...luv u lah!!
+ solat ..
+ tgk ainaa klam kabut wat jadual kuiz and etc..aku ilek jea..ainaa rajin!

FOUR WAYS TO BE HAPPY :

+ makan
+ borak ngn kwn2 sekepala
+ borak2 ngn mak!
+ dengar ceramah oleh penceramah bebas...bukan akhil khay tau!tp from en azraf...!die ceramah best!!hik..hok..hik..hok..(bunyi keldai kejut sy bgun!!)

FOUR PEOPLE YOU MISS FROM YOUR PAST :

+ my late grandma
+ cikgu azlina..yer!cikgu lukisan kejuruteraan saya!
+ smua kwn2 sekolah rendah!
+ my ex boy!haha!ampunnnn en azraf!!guro2 jer...

FOUR GIFTS YOU WOULD LIKE TO RECEIVE :

+ keta baru!(fuh...kiri..fuh...kanan...sayanggggg mak saya)
+ printer baru,mesin fax,scanner...broadbnd!senang nk wat research bagai!!
+ rehat yg cukup!dan tak jumpa org2 yg menyusahkan idup!
+ short trip!plez!

FOUR OF YOUR FAV HOBBIES :

+ update blog!
+ buat asimen!
+ study tuk kuiz
+ makan!makan!makan!
 poyo kan hobby saya!!

FOUR PLACES OR COUNTRY YOU WANT TO GO FOR VACATION :

+ bali! ainaa,!jom!jom!jom!
+ jepun..sambil jeling2 mata kat en azraf!
+ U.K ...jeng..jeng...wani bile nk bwk aku gi tempat ko ha??
+  australia..jeng..jeng..jeng...masih valid kah peraduan ini ainaa??siapa kawen dulu die dpt pakej honeymoon!!

FOUR FAV DRINKS :
+ milo
+ markisa!
+ apa2 jelah! oren juz pun boleeeyyyy
+ air ECPI!hahahaha!

FOUR THINGS ALWAYS FOUND IN YOUR PURSE/WALLET :

+ ic
+ driving license
+ coins!
+ kad insurans!

TOP FOUR HANGOUTS :

+ bandar muadzam shah!lokasi lebih tepat TUNAS MANJA!
+ EAST COAST MALL..kuantan!!!
+seven eleven!!!
+ KFC,MCD,PIZZA SEGAMAT!oh...tidak lupa PASAR BESAR GIANT!!hahaha~

TOP FOUR YOU LOVE SO MUCH :

+ mum 
+ mum
+ mum
+ my family!

FOUR WHO YOU WILL TAGGED :

+ ainaa
+ kak tinie
+ jiejie
+ semua org!

TOP FOUR REASONS WHY YOU ANSWERED THIS SURVEY :
+ tgh tunggu turn nk mandi!
+ saje nk buat..
+ suka nk buat!
+ hobi sy suka buat tag!oleh itu..tag la saya!lalala~

Sunday, August 16, 2009

sy dah sampai muadzam :-(

haiiihhhh....
dah SELAMAT sampai muadzam shah terchenta...
bertolak kul 12 smpai kul 2.30pm..
cepat ke?
ainaa yg drive...
sy tumpang keta die jer..
my car ada kt umah...huhuhu~
this friday balik bru amik keta...

ikut suka ati ko je kan aida..
mcm la pahang ngn N9 tue sejengkal jer kan...

haaaaihhhhh..(mengeluh lagi..)
tak suka la balik muadzam..
hati sy dah tak der kt sini...
nk balik seremban!
nk balik seremban!
nk balik seremban!!!!!!

esok got kuiz at 8am
the best part sy tak bace apa pun...
teruk kan??
haaaaihhhh...mls la..
mood pun dah gone!

td smpai jer apartment..
kena isi form..
H1N1 punya psl..
aisssh...
then die bg mask!
good!!
good!!
good!!

then dh angkut brg2...
solat..
makan bekal mak bg..
then tido!
best gilak!
angin pun sepoi2 bahasa...

nk msg en azraf...
die dah tak leh msg....
haihhh...abg..abg...
tak tau ke ayg rindu....

now..
perut dah lapa balik..
dasar monster btul dak aida nie...hehe~~

jab lgi nk kua carik mknn!!
lapar seyhhh...

haaaaihhh...
tak tau la bila nk start study!

tiru jer bleh tak?
jeng...jeng..jeng...

note : haihhhh..rindu si dia!!

Saturday, August 15, 2009

rindu kamu semua jgk :-)

speechless bila dpt msg from my cousin..
"rindu kak ya la"
guyss..i miss all of u too...ALL!!

yup!
rindu kamu smua jgk!
tp kita smua kena terima hakikat..
dia yg pisahkan kita..
dia yg buat kita renggang..
dia yg pisahkan kita sekeluarga..
dia yg rampas kebahgian kita sekeluarga~~
demi kepentingan diri dia sorg2..
i miss u guys~~


sgt rindu saat ~
  • smua balik kampung...kita men bola sama2..pom n laki smua join!pak teh jadi pengadil...
  • saat kita smua petik buah..mkn ramai2..smbil gelak2..and kondem satu sama lain..
  • saat kita buat laporan pelajaran kat p.teh..then p.teh bg nasihat here and there...
  • saat kita dpt result exam...kita dpt habuan dr p.teh ats usaha kita...nk2 sape yg dpt masuk U ..lgi besar habuan die kan..
  • saat kita berebut2 nk mkn ikan sembilang salai panas...kak ya ngn abg yg paling hot tyme tue..aboy pun kuat makn jgk!
  • saat kita berebut2 nak nek moto pak teh pusing2 kg...tak dpt moto..basikal pun kita kebas..
  • saat nk mandi tyme maghrib...smua berebut2...yg dengki siap men simbah2 air...
  • saat nk makan...smua berebut tak nk duduk seblah air..sbb nnty kena tuang air..tp kak ya ngn angah slalu jdi mangsa...
  • lagi rindu tyme arwah wan ada...tyme msing2 nk balik..smua beratur nk mintak kiss...aboy la mangsa paling lassttt..
  • saat kita gelak2 tgk gelagat adik2 kita main masak2 bwh pokok...
  • mummy msak sedap2..mak lang wat puding sedaapp..induk ngn laksa marveles dia...mak ngh plak sampai semput kemas umah...my mum plak sibuk uruskan laman n baju2 kita smua...
  • pagi2 pak teh gi tangkap ayam kampung..sembelih then wat lauk mkan tghri..best sgt!smua mkn pai peluh2...
  • ingt tak kita buat dodol tyme bulan posa...smua org muka stock mintak air..walaupun penat tp kita still have fun!
  • gi pasar mlm sabtu kat rembau...kak ya ngn abg kena isi tempolok korunk...ish..rindu la kuih tepung pelita..
  • paling tak bleh lupa...bila 2 tahun lepas kita dpt tau induk pregnant!and tyme lahirkan mirull..kita smua excited gile..yerla..cousin paling kecik pun dh umo 9 tahun tyme tue..so bila mirul lahir..kita sefamily bertambah meriah..kak ya ngn abg slalu rebut mirulll...
ini la yg kita kena terima kan...
kita pun tak penah sangka kita kena lalui smua nie kan..
tp i believe kita smua kuat..
and nnty free tyme..sure kak ya akn msg korng..
kita jumpa mcm dulu2..
setiap kali cuti semester sure kita gi holiday sama2..

remember our last trip kat bukit merah??
seronok kan..tyme tue smua ada..
tp kuasa Allah..itu trip terakhir kita n no more trip mcm tu after this..
sbb dia..angkara dia..

bulan pose nnty..
insyallah ada kesempatan kita berkumpul mcm selalu..
buka puasa n terawih sama2..
doa tuk smua adik2 kita yg nk amik exam..
smua exam ada..dari UPSR pai la ke SPM..
insyaAllah akn kak ya usahakan..


mummy n pak cik pun dah bising sbb kak ya dh lama tak tido sg buloh..
kalu tak tue..tiap kali balik hujung minggu ..
sure muka kak ya ada kt sna...then kita wat potluck..
thanks tuk doa n kata2 semangat korunk smua..
as u know..kak ya kan kuat..
tp kdg2 kak ya tewas jgk dgn dia..tak mampu nk lawan..

rinddduuuuuuuu korang...
sayaaaangggg korang...
insyaAllah nnty kita jumpa k..
kita terima takdir nie...sbb mesti ada hikmah kan...

nk jer kak ya letak pic kita smua kt sini..
tapi tak leh la..kita smua sheksiiii tyme tue...
apa2 pun...doakan yg terbaik tuk kita smua k...
ada masa..ada rezeki..im sure kita akan jdi mcm dulu jgk..
cuma perlu masa tuk betulkan keaadaan..


tyme wedding bang cik..kita smua ada kecuali induk n family..



trip gi bukit merah tyme cuti raya cina awal tahun 2009..tyme nie kak ya n angah cuti midsem..abg tak dpt join sbb ada operasi..sonok gile tyme tu kan..konvoi ramai2..



makan2 acara wajib kita smua kan..rindu sgt kan..




of kos kak ya rindu si bdk kecik nie...last kak ya jumpa mirul tyme trip bukit merah..
nie pic raya haji tahun lepas..



sayangggg korang...

nota : rindu gile nk open table ngn angah and pak tehhh!!kitorng mmg satu kepala

cuti dah abis

haaaaaihhhhh...
cuti dah abis...
so kena balik campus balik....

isnin ada kuiz...
the best part..
sy tak study pun lgik!
lupa bwk buku balik...

H1N1 punya psl...
smua lupa..tau nk selamatkan diri jer...


arini agak emo...
bgun pagi jer rase nk ngamuk terus....
sakit ati pun ada jgk..
agak2 kalu kerajaan malaysia kata tikam org tak salah..
dah ramai kot yg kena tikam ngn sy pagi nie..
tak tau la knp nk tikam...tak geget ke..picit ke..sy nk tikam jgk..

seyes tgh marah sgt...
geram sgt...
tp 
tak sape pun dpt tenangkan sy kecuali diri sy..
yes!
thats it~~

smlm mummy and p.cik call..
bgtau nk jumpa sy sblm sy balik campus..
rinduuuu ooooo...
dah bape bulan tak jumpa!!
nie smua sbb dia...!!!!!!!

so..
disebabkan sy tak smpat nk gi umah diorng..
diorng from sg buloh kna dtg sini esok...
jumpa n gosip2 sblm sy balik muadzam shah!

niat hati..
nk pegi pusara arwah wan and atok petang nie..
dah dekat ramadhan dah..
lama jgk sy tak jenguk pusara diorng...
rindu tok sah ckp la...
tp terpakse cancel sbb dia jgk~~

haaaaihhhh...
tak pe...
ada masa sy pasti ke sana...

sy sgt rindu my big family..
my cousin...
my uncle..my auntie..
my niece...

jgn smpai satu tahap...
sy benci dia tue..
tgk muka die pun sy tak nk...
jgn cabar kesabaran sy...
jgn uji kekuatan sy..

sbb kalu sy dah start benci..
susah tuk sy syg balik..
walaupun sy tahu itu berdosa~~

ya Allah..
jauhkan lah hamba Mu ini dari smua perkara2 diatas....

Allah sedang menguji saya...doakan semoga sy tabah lalui ujian yg maha hebat ini~

nota: sory eh korang..entry nie mmg tak berilmiah langsung...kalu nk bace yg ilmiah cikit..bace entry2 kat bwh eh...


selesai sudah cari bahan project paper


aish....
dah setel smua...
kitorng gi city park...
jalan2 tgk ikan...

ikan kat sini gemok2...
semua nyer mcm kebulur tak mkn...

so layn pic jer la eh...

campak roti...berkerumum la diormg dtg...




agak2 ada sape2 berani wat fish spa tue tak?



diong memang lapar gile


nie la couple yg baik hati nk bg roti kt ikan2 nie...

sape cepat die dpt..



sekian .

Friday, August 14, 2009

final project paper part 3

haaaihhhh...
smbg lagi cerita...


pas jer abis kt kedai blueberry house tue..
kitorng zasss call pn rosmala...
ingt nk ke kedai...
tp ada org SIRIM dtg plak..

so kami zasss ke rumah die..
rumah die pun beroperasi gak..
kiranya dulu2 die start business dri rumah la...
tp sejak awal tahun aritu die dh bukak kedai kt taman tasik jaya..
kt blakang PONDAK...
org2 semban bleh la cari kalu nk mkn kueh tradisional yg frozen punya..
rase maintain sodaaaap...dun wory!
kalu nk kenduri kendara also can..

kalu nk kueh yg fresh2 pun boleh jgk...
pendek cite...ckp la apa nk..
gi discuss ngn pn rosmala tue...
baik orang nya...nice~


walaupun kami sesat..
akhirnya pas call org sana sini..
dpt gak cari rumah nie..
tepi jalan jer pun..
kt kg bahgia kt JIBOI nun...dekat jer...




terpampang nie kt depan umah..
senang org nk carik..
tp kitorng yg rabun siang..hik..hik..



nie la dia pn rosmala..
kitorng panggil kak mala ajerk...
sgt baik..
mase mula2 sampai dia tak der..
ada kt kedainya..
so kami tunggu la lebih kurang 20 minit...
kami dilayan oleh nenek(mak kak mala) and pekerja2 dia..
siap buat air n bg kueh lagik..
mmg tgh haus pun...hik.hik..

nie bengkel die..
kiranya bengkel dlm kwsan rumah la...
kak mala nie graduan IT dr UKM..
dah 13 tahun keje berkhidmat tuk negara...
dan akhirnya memili tuk mulakan business..
mencari kepuasan diri sndiri...

bengkel kak mala menang tempat pertama dlm pntandingn 2008..
bermula dari rumah..
akhirnya dpt kembang pai tahap nie.
market kt n9 nie kat JUSCO..

best borak ngn kak mala nie..
mcm2 info dpt..
tak lokek la org kata...

die buat mcm2 jenis kueh..
smua nya dibekukan siap2..
so kalu kita nk makn..
juz gorengkan sekejab..
or kukuskan sekejab..
untuk kasi panasss jer...
then bleh ngaaappp...

kueh kacang/kasturi die sedaaaaapppp...
sy beli 1 packet jer..
dh licin...



nie salah sorg pekerja dia..
ada 6 org smuanya..
diorng sgt peramah...
kawasan die sgt besih....





nie mixer yg jabatan bagi...
mahal gak nieh...
dpt pada tahun 2004..


nie 9 jenis kuah yg dh siap frozen..

lepat pisang
karipap
cucur badak
kueh cara
kueh kasturi/kueh kacang
pulut panggang
kueh koci


harga die sgt2 berpatutan..
dan rase die sedaaaapp..

selain tue nenek jgk amik tempahan kueh talam..makanan2 len..
nenek tu dah start buat kueh dari tahun 1976..
sgt2 berpengalaman..
so now kak mala smbg..
tp tak buat kueh yg fresh2..
die buat frozen food..

ada gak kueh donat..and mcm2 lagi uolss..
nk2 bulan pose nie..
lagi senang kita buat mcm nie..
sbb kdg2 kt bazar tue nyer kueh..
bila pai nk buka jer..
dah basi...

kalu kueh nie..
kita kena simpan kt tempat beku..
and tak pyh difroze ke apa..
beku2 tu terus masuk kuali..
lagi sedap..ranguuppp...

i dh try ok....
kueh kacang die sedaaaappp..
karipap also sedappp....



nie antara kueh2 len yg ada...
mcm2 ada...
frezer nie pun bantuan jabatan pertanian jgk...


sempat lagi pose smbil tunggu kak mala sampai..
tyme nie diorng ngh wat kueh cara..
pagi tue diorng wat kueh kacang yg sedaaaap tue..


nie inti kelapa...tuk kueh koci...




mak cik nei ngh layurkan daun pisang tuk kueh koci..


ini mesin ayak tepung...
bantuan jabatab pertanian jgk..


frezer yg besauuuu nie pun jabatan bagi..
besau...sy nk masuk pun bleh..
skali tgk mcm keranda..hehe~


tue vegetble cutter..
nk potong kentang wat karipap senang...
pun bantuan jabatan jgk..
free ok!!
bersyukurlah...


nie kueh cara yg bru masak...
die nk packing...

kami sempat borong mknn kat sini...
dpt free lagik kak mala bg...

nie last tempat yg kami pegi...
penatttt sgt seharian berjalan...
tp byk info yg kami dpt..

semoga usaha2 diorng nie berjaya...
and now bru sy sedar..
byk sebenarnya bantuan yg kerajaan bg...
cuma kita kena pandai main peranan and cari lobang org kata....


peluang sentiasa ada..
cuma dlm business nie..
risiko tinggi..
and kena kerja keras!!


pas dari sini..
kami zasss ke seremban 2 city park..
jalan2 makan angin...
rehatkan badan jab..
yg tu smbg esok la update eh..
letih dah nie...

gudnite~~