iklan-iklan~sila click

Saturday, March 27, 2010

kenapa ada manusia mcm nie

smbg balik berblogging pas seminggu yg tanpa rehat~
client bertimbun2 dtg...
bos plak amik dan terus amik..
walaupun dia tau dia kekurangan staff....
lantak ko la...



ok..
back to my topic today...
actually last 2 weeks mcm tu...
byk bace kat paper...
cite org buang anak...kat tepi surau...
kat longkang...
before this lgi la mcm2...
kenapa hati diorg mcm hati binatang sgt nie?
evn binatang pun tau syg anak la weyh!!!
dh lama pendam nk cite psl nie kat blog...
but bcoz too bizy...so simpan je la dlm hati!!!


yes....
aku leh paham la ko dh buat somthing...
so that ko tak nk anak tu...
tp pakai la otak sikit wey!!!
kalu iye pun nk buang baby tu....
ko buang la kat tempat yg molek sikit!!!
ko letak la dpn umah org kaya ke...
letak kat dpn umah sape2 ke...
then ko bg la memo ke apa2...
nie tak!
ko letak kat longkang!
ko letak kat tempat sampah!!!
mana hati perasaan ko wey....
baby tu tak bersalah ~
baby tu lahir pun atas silap ko....
kalu ko tak nk baby tu...nape ko tak gugur je dia dulu..
knp mesti ko letak dia kat tmpat mcm tu~


anjing pun tau marah kalu kita kaco anak dia...
nie kan manusia yg ada akal...ada perasaan...ada hati!!!
mana ko letak smua tu...
apasl ko lagi teruk dari binatang plak???


ko tau tak...
luluh perasaaan org yg tak leh branak...
org yg usaha bg nk rak tuk dptkan anak...
tgk perangai korang nie yg campak anak merata...
ada yg idup..ada yg mati!!!

tak sedey ke weyy?
tak sayu ke hati ko tgk baby yg ko kandung 9 bulan tu...
berjuang sndiri tuk terus idup~
kesejukan...kena gigit semut...
mana naluri ko sbagai sorg ibu?


bergenang airmata aku tgk baby malang tu...
aku siap tnya kat mak lgi..
nape dia sanggup buang baby tu kat tong sampah.
nape tak letak dpn umah kita je...


anak jiran aku yg bru masuk setahun tu...
mak dia baru je bersalin ari ni..
baru umo setahun dh ada adik..
lum ckup kasih syg lagi...
dia punya la jeles tgk adik bru dia...
aku tgk dia ngis mintak belas kasihan ibu dia pun...
aku dh ngis ko tau tak...
nie kan plak tgk baby ngis kesejukan...mintak perlindungan!!



aku balik keje...
bdk2 yg umo setahun dua ke 4 thun nie dh bertenggek kt dpn uma aku....
smua jerit2...
"along..along...dh balik keje..."
kalu aku tak bape penat...aku suap diorng mkn..
smbil men2 ngn dia...tgk dia senyum gelak tunjuk gigi 4 batang pun dh buat aku bahagia!
kalu tau salah sorg diorng msuk spital..
aku dh gelabah...ari2 la aku follow up kat mak bapak dorng...
bila dh sehat...diorng dtg umah aku..
aku peluk2 cium..geget2...

aku yg belum kawen apatah lgi beranak nie pun tau syg bdk2!
tahu syg anak!
abes ko yg dh 9 bulan mengandung...
rase baby tu gerak2 dlm perut ko..tgk baby tu membesar dlm perut ko...
tak kan langsung tak de perasaan??


kalu betul ko tak nk anak tu..
plez and plez letak baby tu kat tempat yg selamat~
bg diorng peluang untuk hidup....
diorng tak berdosa pun...


tue la sbb aku tak keje kat jabatan kebajikan masyarakat...
kalu tak mesti aku dh benti keje sbb tak tahan emosi tgk kes2 mcm nie :-(




apa dosa baby nie??
sape kita untuk letakakn nilai nyawa baby nie serendah ini??
fikir- fikir kan la :-(

1 comment:

be@r-d0t said...

sungguh teruk org yg buang bayi ni..sedih nya tengok..cam nk nangis...