iklan-iklan~sila click

Wednesday, November 24, 2010

kadang- kadang kita lupa

last week, 3rd raya haji balik kampung..
meet pak teh n jabar.


kat muka pak teh..
mmg terpacar somthing yg buat dia resah.
rase bersalah dlm diri sndiri trus buat sy kelu..
yelah..almost 2 months tak balik kampung meet him..



then..
after borak2 kosong...
he start to remind me...
"bila kita ada kat atas..jgn sesekali kita lupa diri"

"bila ALLAH bg kita rezeki lebih..peluang yg lebih..jgn lupa bersyukur"

"kalau kita resah jgn lupa mengadu pada DIA...mintak pada big BOSS...dia sentiasa mendengar semua pengaduan kita "

"kadang ALLAH bg kita ujian mungkin sbb nk uji kita...kadang juga sbb nk bg peringatan pada kita supaya kita jgn leka"

"selagi kita punya masa..hargai org sekeliling kita..jgn sbb harta benda..kita putus saudara..kita rase kita hebat sbb kita byk ringgit..tp sbrnya kita sgt hina bila kita ketepikan hukum ALLAH semata utk kaya "

"tak semua org dpt peluang blaja..bila kita ada peluang nie..buat yg terbaik..nnty bila kita dh berjaya..jgn kita lupa..jgn kita hina org bwh ..ingt!hidup kita ibarat roda"

"ALLAH yg lebih tahu segalanya..jgn sesekali lupa pada big bos kita.."

"pakteh tak nk dgr anak2 buah pak teh lupa diri...korang berjaya ateh tumpang gembira..ateh tak mintak apa pun..ckup kalu korang smua sntiasa beringt dan bersyukur dan korang smua bersatu..jgn sbb ringgit korang pecah belah..ateh ckup takut kalu tu jd kat anak2 ateh..."


"ingt.korang kena bersatu.keluarga kita..darah daging kita..jgn kita buang darah daging kita sbb kita rase kita dh ckup hebat,ckup kaya.jgn kita hina org.bila marah..cepat2 istigfar..marah tu kwn nye syaitan kak ya...lawan nye adalah SABAR"



" tu sbb setiap kali solat..ateh mintak..jdi kan kita serdahana..sbb bila kita kaya..takut kita lupa diri..takut kita jd manusia angkuh..bila kita miskin..org akan hina kita..nnty kita jd lebih pemarah..."

" kalu org tu buat silap..dan dia dh bertaubat,jgn kita hina dia..jgn kita caci dia sbb kisah silam dia..sekurangnya dia dh buat slh dan dh bertaubat..dpd kita yg mungkin masih tak sedar2 silap n slah kita...yg chantek tu blum tentu permata kak ya..yg hina tu mungkin bukan kaca..siapa kita nk menilai org...ALLAH tu yg lebih berkuasa dan berhak"

"kita tak sempurna kak ya...yg sempurna tu hanyalah DIA " smbil tunjuk ke atas.


hati sy sayu...
nk ngiss tapi malu...


sy paham..
semua maksud pak teh tuh..
satu peringtan yg meliputi smuanya..
pada pandangan sy..
lama sudah dia smpan tu smua dlm lubuk hati dia.
cuma dia blum punya waktu tuk smpai kan pada sy...


pakteh ialah abg ipar pada ayah sy.
maksudnya suami pada kakak ayah and makcik pd sy.
makcik yg telah tinggalkan kami smua 5 tahun yg lepas...


kebiasaan,
mungkin ikatan tuh dh xrapat antara dia dan keluarga sy.
tp kehendak ALLAH.kami tak pernah renggang.
dia sentiasa update tentang anak2 buah dia.
especially sy and angah (my cousin)


syg nya pada kami berdua..
smpai dia penah ckp...

"andai kata..satu hari nnty..korang punya peluang pergi lebih baik..pergi lah..ateh sentiasa sokong..kalu tak ckup duit..balik lah kampung..ateh akan sediakan apa saje tuk korang...tp kalu smpai masa korang dh berjaya..tp ateh xdpt tgk tue smua..jgn lupa sedekah kan al-fatihah tuk ateh dan tolong tgk anak2 ateh 2 org nie..kalu diorng slah jalan, tunjukan..kalu perlu marah,marahlah..."



sy mampu angguk and senyum kelat..
terasa hina sgt diri..
byk yg sy lupa...yg mungkin sy terlepas pandang..

kdg terlalu ego tuk mengaku slah sendiri..
kdg tak mampu mengawal marah sendiri..
kdg terlalu pantas menilai silap org tnpa melihat salah sendiri...
kdg terlalu kejam menghukum org..tnpa sedar sape diri sndiri..
kdg lupa bersyukur atas kurnian yg diberi...
kdg terlalu angkuh dan tak tahu menghargai...



pinta sy padaNya...

hukum sy bila sy lupa diri...
ingtkan sy bila sy leka dan alpa pada keseronokkan dunia.
uji lah sy sekiranya itu yg terbaik...
kurniakan sy sifat rendah diri dan sabar yg tinggi...
peliharalah org2 yg sy sayang...
tunjukan sy jalan yg terbaik..dan diredhai...
kasih lah pada kedua ibu bapa yg melahir dan membesarkan sy...
syglah pada mereka2 yg sentiasa mendoakan dan menyayangi sy.....
satukan hati2 kami dan jauhkan rase iri hati...
titipkan sifat2 pemaaf dlm hati sy...


sy percaya..
setiap org punya peluang kedua dan seterusnya selagi dia masih bernafas.
tiada erti noktah dlm memohon pengampunan padaNya selagi kita masih bernya.
cuma kita yg terlalu ego dan angkuh tuk mengadu pada yg lebih berkuasa.


selagi kita punya hayat,
selagi kita punya peluang..
baik kita perbetul apa yg salah.

mungkin..
solat td solat kita yg terakhir.
ketawa kita yg terakhir.
dan entry kita yg terakhir..
sape tau kan...



“Dan jika engkau diganggu oleh satu gangguan dari syaitan, maka mohon perlindungan kepada Allah kerana sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar dan Maha Tahu.” (Surah al-Fussilat, ayat 36)


Barangsiapa yang menghabiskan waktu berjam – jam lamanya untuk mengumpulkan harta kerana takutkan miskin, maka dialah sebenarnya orang yang miskin.

note : sy pernah terbaca..penyakit rohani ubatnya ialah muhasabah diri :-) sama2 lah kita..

No comments: