iklan-iklan~sila click

Thursday, February 10, 2011

anak derhaka zaman moden - cerita benar

sy baru kehilangan dua handphone.
so kwn2 yg tau no sy.plez msg sy balik yer.
ngis tak yah cite la.sedey wey hp takde...

so ada sape2 nk bg adiahkan sy handphone bru tak?
bufday sy pun dua bulan je lagi...kikiki~:-)
dh request kat en azrap nk blackbery or iphone.
tp dia kata.bulu biri2 bleh la...cisssss!!


ok.
tajuk takde kena mengena dgn cite di atas.
cite sebenarnya mcm nie.

sy ada kenal sorng perempuan yg umur dua tahun lebih tua dari sy.
10 ke 15 tahun lepas.
kami mmg baik sgt.sbb kami ada pertalian darah~
tp jodoh mak ayah dia tak panjang.
so berpisah adalah jalan terbaik.
dan ayah dia menang hak penjagaan anak dia mahkamah.
si ibu pulang dgn hampa.ayah menang sbb main kotor dan peguam adalah pembelot
its ok.mmg dh takdir si ayah yg menang~takpe.si ibu redha dan tak mo kecoh2 sbb tak nk anak2 suffer.

kes kat mahkamah lum selesai lagi pun.
si ayah dh kawen dgn perempuan lain yg berjawatan tinggi.
pengarah ok jawatan perempuan tu skang.
maka dua beradik nie membesar dgn mak tiri yg kaya tadi nie.
si adik (lelaki) mmg selalu ke rumah ibu.
mak tak sah kalu tak kena nasi goreng sardin ibu sendiri.
tp si kakak tak nk pun ke rumah ibu..mungkin sbb rumah ibu tak segah rumah ibu tiri.

buat la apa cara sekalipun oleh si ibu.
si kakak nie tetap tak mo rapat dgn si ibu
hati ibu mana yg tak kecewa???anak sendiri tak suka dtg umah dia~~
kalu dtg pun setakat 10 minit pas tu dh panas bontot.
dari zaman sekolah sampai lah dh smbg belajar.
si kakak tetap mengangungkan mak tiri yg ternyata lebih hebat berbanding ibu sendiri nie.

skang.
si kakak dh berkejaya.
gaji dh besar~ dh ada kereta.
nk bertunang tp si ibu tak dipelawa pun~
ibu sendiri tahu anak nk bertunang dari si adik.
bila ibu dia tnya.anak dia just jwb
"ahh..nk bertunang sekian2 hari bulan.nnty mak dtg la." 

bertunang dgn gah.
siap pelamin bagai.semua dgn duit sendiri~alhamdulliah.rezeki dia.
si ibu yg di ajak endah tak endah nie.
bawak diri.padahal umah si ibu dgn anak2 nie just 5-10 minit je. jalan kaki pun boleh.
tp si ibu yg nyata kecewa.bawak diri.balik kampung.tenang kan fikiran.
si ibu nampak happy.borak2.tp dalam hati dia.sy tahu..bertapa hancur luluh nya bila satu2 nya anak perempuan dia yg bakal di tunangkan tanpa dia disisi.

sy yg sgt memahami lagi tumpang sedih cuba sedaya upaya happy2 kan si ibu.
tp sy tahu...hati ibu tu tetap hancur luluh dek ego nya anak nie..
mlm tu si ibu tido awal.
sy ckp dkat mak sy.
"hancur nya hati ****** kan mak...smpai hati ***** buat mak dia mcm tu kan mak"
mak sy pun diam..sbb mak sy pun sedey.


Allah tu maha adil~
what u give.u'll get back.
si ayah td dh tunjuk belang baru.
mybe ada org lain plak.
jarang balik rumah dan tak pedulik anak2 pun.
mak tiri kena tanggung semua~ (ini smua aduan anak lelaki pada si ibu)
so skang.perempuan tu dh bleh rase la apa yg si ibu rase dulu.
si ayah jgk mcm tak nk walikan anak perempuan dia yg nk kawen.
tak tau punca dan sebb. ( sy mls nk tnya)


si anak perempuan bakal melangsungkan perkahwinan.
cubaan mengajak si ibu adalah mcm nk tak nk saje.
si ibu ckp...
" ajak la mak long..bla...bla..bla..bla...smua...nnty mak dtg same2 dgn diorng"
"alah..nk kena call dorng smua..nnty byk bill..kalu nk dtg.dtg lah.tak nk sudah.lagipun nie majlis **** so sukati ***** la nk ajak sape pun"
persiapan smua dibuat sendiri.
sikit pun tak mintak bantuan mak.apatah lgi ajak berbincang dgn mak sendiri.
alasan.sbb nie smua duit dia.so suka hati dia lah~



hancur luluh hati si ibu nie td.
luka lama belum sembuh lagi...
kata si ibu waktu luahkan perasaan
"aku bukan nk duit dia pun..satu sen tak bg pun takpe..aku cuma mintak dia dtg umah pun takpe.jenguk aku...nie call dia pun dia tak angat..hati mana yg tak sakit" 

baru2 nie.
sy dgr lagi..
si anak kata...
kalau nak dia jemput sedara mara belah mak dia.
mak dia kena keluarkan duit sponsor perkahwinan dia.
si ibu jwb
"takpelah...kalu jemput pun sbb terpakse..sbb nk duit..takpe lah..aku pun tak harap..kawen la ko..semoga bahagia " kata ibu dgn nada yg amat kecewa.



korang tahu perasaan sy masa nie????
sy rase nk ngisssssss sgt2.
Ya ALLAH Ya Tuhan ku...
Kau lembutkanlah hati si anak & Kau ampun kan lah dosa2 dia Ya ALLAH...



everytyme cakap pasal dia.
sy sentiasa sebak.
tegar nya seorang anak pilih harta kekayaan berbanding ibu yg melahirkan dia sendiri.
tegar nya seorang anak kahwin tanpa si ibu disisi padahal si ibu masih hidup di dunia nie~


iya..
si ibu mmg tak punya harta kekayaan yg kau idam2 kan..
si ibu mmg tak punya kereta mewah tuk kau naik dan bangga kan
TAPI
dia ibu yg mengandungkan kau 9 bulan.
yg bertarung nyawa utk melahirkan kau
yg besarkan kau~

tak adakah sekelumit belas atas kasihan pada ibu yg melahirkan kau~
apa dosa dia pada kau??
hina sgt ke dia pada pandangan kau??
hodoh ke dia pada mata kau???
mana hati kau wahai si anak???

korang tau tak.
everytime si ibu ni call sy ajak gi mana2.
laju je sy pegi~
kalu sy kat pahang..sy akan bgtau dia tarikh sy balik then bleh kuar sama2~
sampai ada satu hari tu.
si ibu bgtau sy..
kat mana dia simpan duit dia.bank mana.apa nombor pin.bank apa bank dia ada.kat mana dia simpan barang kemas dia.mana dia sorok duit dia kat dlm rumah.
dan dia kata.
dia lagi percayakan saya dari anak2 dia sendiri~
nnty kalu dia tak larat.dia mintak sy yg uruskan dia~~~
ya ALLAH ya Tuhanku~
sayu nyer hati saya bila dia ckp mcm tu~
rase nk menangis tyme tuh jgk~


everytyme dia nk pegi jalan2 makan angin
sy lah org yg bertanggungjwb urukan dia.
baru2 nie dia request nk pegi Sarawak.
sy bgtau dia.tunggu sy abis exam then kita pegi sana sama2.
dia tak pernah berkira.
tak kedekut langsung!!!
sy tak tau la apa yg buruk dan hina si ibu pada mata anak2 dia..
sampai hari ini~sy tak paham~



wahai si anak.
mintak la ampun pada ibu yg melahirkan kau sebelum kau sah menjadi isteri orang.
mintak la halalkan susu yg kau minum sebelum kau menyusu tuk anak kau sendiri.
dan berdoa lah kau supaya anak kau nnty tak perangai macam kau~~~


ketahuilah.
walau teruk mana pun kau perlakukan ibu kau.
dia tetap doakan kebahgian kau dan kesejahteraan kau.
dia tetap sayangkan sbb kau anak darah daging dia~
dia tetap ibu yg kau kenal sebelum kau hidup mewah dulu~
dan dia tak lah sengkek seperti mana yg kau sangka~
kalau kau tahu berapa byk harta dia mungkin itu akan buat kau sayang dia~



dear readers,
saya tahu..duit harta tu penting.
tapi ingtlah.duit dan harta benda tu seinci pun tak leh nk di bandingkan dgn nilai ibu bapa kita.
mereka yg bertanggungjwb bawa kita ke dunia nie~
hargai lah mereka selagi mereka ada dpn mata kita~~~~

mungkin betul kata org...
kita akan sedar akan erti kasih sayang, tahu menghargai bila kita dah kehilangan org tu~

mak saya sakit sikit pun sy dh risau~~~
ayah saya gaut pun sy dh cemasssss~
tak ckp ngn mak sy sehari pun sy dh gelisah...
at least 3 hari sekali sy mesti call ayah sy~
kalu sy tak call..dia sendiri akan call sy~~

kita nie anak~
anak harapan mereka~
tegar kah kita bahagia tp diorng sengsara~


sumpah sy tak paham dgn hati manusia skang nie~
moga ALLAH kuatkan hati si ibu tuk melalui detik2 pedih nie~~~

sy??
kalau di jemput sy pegi lah~
kalau tidak sy pun tak heran!!!sumpah tak herannnn!!!!
buatlah segah mana pun...apa guna kalu ibu kau sendiri menangis~


no wonder la..
si ibu nie setiap kali borak2..
dia mesti offer nk gubah pelamin kahwin sy lah~~
nk jahitkan langsir tyme kahwin sy lah..
siap pilihkan tema tuk kahwin sy lah~~~
siap dh ckp...apa nk masak..apa nk buat...apa nk kena beli~~~
beria2 dia bg idea...padahal sy nk kawen bila pun tak pasti~ sy layan je..
si ibu dah anggap sy macam anak dia sendiri.
besar tapak tangan..stadium bukit jalil sy tadahkan~


tanpa dia pun kami bahgia~
kami tetap hidup bahagia kesana ke mari..soping sama2...cite hal perempuan sama2..
gi makan sama2...
byk kali dia cuba cari picture en azrap dlm wallet and handphone sy~
excited agaknya nk suh kitorng kawen~~
sy bahagia je layan kerenah si ibu~ sbb itu saje yg sy mampu~


sy sendiri penah gaduh dgn abah sy.
lama jgk.selisih paham yg sy rase sy betul dan abah sy salah.
tapi tak tegar hati sy biarkan abah sy rindukan sy lama2.
sbb darah yg mengalir dlm badan sy ialah darah dia~
dan siapalah sy nk hukum abah sy kannnn~~~


sy tetap anak mak and abah sy.
no matter what.pluss..anak manja lagi bak kata en azrap!!

syukur sy masih punya ibu bapa dan syukur jgk sy punya peluang tuk membahagiakan mereka~




nota : harap2 kita dijauhkan dari semua nie~~semoga kita jadi anak yg berbakti kepada ibu bapa..kalau kita tak mampu nk senangkan mereka dgn harta kekayaan pun takpe..asalkan kita boleh membahgia kan mereka dgn kasih sayang~~~kasih sayang tak boleh di nilai dgn wang ringgit yer kawan2~~

5 comments:

teacher anis said...

sodih pulak baco...

=sz= said...

agaknya bila dia dah rasa mengandungkan, melahirkan + membesarkan anak2 sendiri baru nak insaf kot...baru tahu menghargai kasih sayang seorang ibu ... sungguh kasihan... :(

mokjadeandell said...

Tumpah airmata makcik baca kisah ini.Sampai hati anak buat begitu.Dan kisah ini seperti seakan berlaku dalam ahli keluarga auntie...ayah membawa diri semasa majlis kahwin anak meriah dijalankan....semua akibat poligami.Tak tahu nak kesian atau tidak...pada ayah atau anak.Kita hanya pemerhati... yang tanggung tentu lebih lagi.

CiK AiDa said...

nisa : tau takpe...sedihh lagi menangggungnya...

kak sz : tulah kak..bila sndiri dh terasa perit nnty..bru tahu nk menghargai...

auntie : sy yakin..pasti ada hikmah disebalik smua nie..~

Libong said...

harta benda,wang ringgit..adalh kemewahan dan nikmat di dunia.di akhirat belum tentu lg... apa2 pun syurga di bawah tapak telapak kaki ibu...