iklan-iklan~sila click

Monday, September 23, 2013

Motivasi




2 - 3 bulan kebelakangan nie sebenarnya terasa diri kurang motivasi! haha~
alang2 kepalang je menghayun kaki tuk melangkah setapak setapak ke depan...
nampak mcm confident, tp dlm hati, Dia saje yang tahu.

orang kata, wanita itu ,

tetap ketawa walaupun sebenarnya dia ingin menangis,
tetap tersenyum walaupun dia kecewa,
tetap kuat walaupun dia sudah tidak sanggup lagi,
tetap bersemangat walaupun dia telah putus harap.

well,
ada betulnya....
wanita tu zahir atau batinnya mungkin lemah lembut...
tp sebenarnya jiwa dia besar, hatinya kuat ..

dulu kan saya suka bace2 motivation quotes,
seminggu sekali mesti belek2.... cari semangat untuk bernafas pada hari esok...
sekarang dh jarang.... maybe im too bizy.

dulu saya selalu update segala emosi kan..
untuk motivate diri sendiri...
tapi sekarang  saya jarang update, sebab sy dh serahkan segalanya pada Dia...

dulu saya selalu merintih, menangis , meminta padaNya...
tp sekarang sy agak kurang lakukan tu smua...
itu silap terbesar...caranya salah...bila sy serah segala..bkn bermaksud sy harus berhenti bedoa kan?
ok.noted!

waktu kelas agama pagi td, uztaz cakap.
kalau kita mengadu pada kawan...mungkin ada malunya...lega mmg lega...tp of course tak kn dpt luah segala kan...
kalau kita mengadu pada ahli keluarga, mungkin akan ada salah paham atau apa2 je kan...
so, mengadulah pada Dia dengan apa saje bahasa loghat pun...
menangislah...merayulah..merintih lah...
kalau segala doa2 kita belum termakbul lagi, bukan sebab Dia tak suka kita...
Dia lagu suka kita meminta2...tp Dia nk dgr keluh dan rintihan kita...

uztaz ckp lagi,
kalau berdoa...doalah dgn sepenuh hati...luahkan segala...
walaupun amalan tak sebesar mana...sebab Dia maha pengasih, maha penyayang, maha pengampun.
kalau rase nak menangis...nangis ajer...doa dari hati sedih merintih.. sebab hanya Dia yang paham segala yg kita rase..
manusia tak mungkin akan paham segalanya...


kalau Dia bagi bahagia, kadang - kadang manusia tu lalai. lupa. maka Dia tarik balik.
bukan sebab Dia benci. tp sebab nak bg peringatan. manusia tu kan mudah lupa.

kalau Dia bagi kemewahan, kadang2 kita jadi takbur. rase hebat. maka Dia jentik sedikit ujian dugaan cabaran..
bukan sebab Dia dah tak suka kita, sebab Dia nk ingtkan kita, jgn lupa bersyukur, kongsi rezeki dengan yg lain.

kalau Dia bagi kita kesihatan yang baik, tp kita tak kerjakan kebaikan...maka Dia tarik skit nikmat yang Dia bagi supaya kita tahu menghargai dan bersyukur....

Jadi, 
kalau Dia bagi kita ujian...maknanya Dia sayang kita...dan Dia bg ujian yg berpatutan dgn kemampuan kita
walaupun kadang2 hati nie dh luluh dah nk lalui setiap satu yg mendatang. tp sebabkan Dia tahu kita mampu, maka dia sediakan ujian tu semua...nak buatkan hati kita lagi kuat, sebab hari2 mendatang pasti lagi besar cabarannya.....

sebaliknya kita jugak kena fikir,

mungkin ada silap salah kita dimasa yg lepas...Dia nk kita tgk kebelakang sekejab...apa yg telah kita buat...nak perbetulkan segala kesilapan mungkin kita tak mampu lagi dah...makanya, lalui lah segala ujian dugaan dari Dia supaya kita dapat pengajaran untuk diri sendiri.... ada orang tak mahu tgk masa lepas, sbb katanya takde guna pun...tp sy rase, cara utk kita kenal diri kita ialah tgk masa2 lps..samada kita jadi lebih baik atau getting worst. tak payah buat untuk org lain, buat untuk diri sendiri ckup. kalau yg lepas tu  ada yg salah, maka kenapa perlu kita persoal kalau hidup yg sekarang penuh dugaan kan? anggap jer itu hukuman sambil perbetulkan kesilapan sendiri. kadang2 kita kena berhenti mengeluh, tp akur dengan dugaan yg datang sambil menilai diri sendiri. syurkurlah kita masih sedar kan??


yang berharta belum tentu bahagia,
yang berjaya belum tentu kaya raya,
yang tersenyum belum tentu gembira,
yang senyap belum tentu setuju,
dan
yang penat belum tentu dia akan beralah :-)


tulah, kadang2 kita perlu masa.
duduk sorang2..fikir semua yg dh jadi.
tp jgn terlampau pkir, sebab nnty boleh sakit otak.
cukup pikir mana salah & silap kita, dan lalui jer setiap dugaan Dia.
sebab Dia tahu kita mampu :-)



saya cuma nk bertenang kejab. nak kumpul kekuatan nk lalui 2014 yang pastinya lebih mencabar, sebab sedar tak sedar 2013 semakin meninggalkan kita. kalau ada umur panjang, insyallah boleh bertemu 2014 yang pasti lebih byk dugaannya! Syukurlah Dia pinjamkan saya mak & abah yg sentiasa ada untuk saya. yang sentiasa bagi saya semangat dan ajar sy supaya jangan putus asa. yang sentiasa jadi tulang belakang sy. yang sentiasa ada waktu sy di uji dgn macam2. yang sentiasa mendoakan saya. dan saya ada kawan2 rapat yang sentiasa memahami saya dan mendoakan saya. tapi percayalah, sy tak kan mengalah dan lemah dengan semua benda yg datang nie.selagi ada peluang, selagi ada harapan, selagi ada kudrat, saya akan tetap melangkah kedepan, mencari segala yang dah ditakdir untuk saya :-) memandangkan sy dh free sampai hujung tahun nie, saya rase dah boleh start  plan untuk 2014. Semoga Dia permudahkan jalan saya tahun depan...semoga sy dapat gembira kan hati mak abah kan... macam2 ada dlm kepala untuk 2014, walaupun sy gagal capai apa yg sy nak 2013, tp disebabkan sy pom yg tak reti2 nk give up...its okay we make another plan...mungkin rezeki sy ditempat lain kan :-) 


nota : andaikata lah kan, semua yg ada dpn mata saya nie ialah dugaan disebabkan kesilapan saya yg lepas2 ke kan...sy dgn hati terbuka terima semuanya....segalanya...andaikata, ini akan bagi sy rase tenang dan hidup bahagia dimasa akan dtg, takpe..ujilah ikut kemampuan saya :-) jangan tnya kesilapan apa, biar saya dengan Dia jer yang tahu. 

No comments: