iklan-iklan~sila click

Friday, October 30, 2015

Kenapa kita tidak boleh berputus asa?

Baru-baru ini sy perasan ada yg share quotes dkt FB. Menarik dan quotes tu terus sampai ke hati. Ikhlas walaupun tajam dan sinis. Saya kongsikan beberapa yang sy rase menarik.


:: Kita boleh merungut dan mengeluh, suami kita macam ni, suami kita macam tu.. Dari mula kawen smpai la kita mati.. Selamanya la hidup akan penuh dgn keluhan dan rasa tak puas hati.. Bahagiakah kita? Setiap hari, kenapa kenapa kenapa? Tak jemu ke tnya soalan yg kita xde jawapannya? Isteri yg solehah akan cari jalan camne nak baikkan keadaan.. Kalau perlu "telan", kita "telan" je asalkan rumahtangga berkekalan.. Takkan sikit2 nak gaduh pastu mintak cerai? Kita bukan makin muda.. Belum tentu kita bahagia bila jadi janda.. Gaduh ni penat sbenarnya.. Kita sndiri yg emo nnti.. Perkahwinan tu jln singkat ke Syurga, dan boleh jadi tiket awal ke Neraka.. Kita yg tentukan nak pilih yg mana.. Takde manusia yg sempurna.. Camtu gak suami kita.. Kita pun tak sesempurna mana.. Kita je yg tau camne perangai kita.. Kadang2 kita susah nak terima kesalahan sndiri.. Kita lebih mudah nak tuding jari.. Biarlah suami tu camne sekalipun.. Kalau dia buat jahat, dia dapat.. Tuhan kan ada.. Yg penting kita jaga amal ibadat kita.. Jaga hubungan kita dgn Tuhan.. Cuba semampu daya utk taat.. Kalau penat, kita rehat.. Kita boleh dapatkan 1000 nasihat dan pendapat, tapi kalau kita sndiri tak buat, tak guna jugak.. Bila kita ada masalah, adakah kita cepat mengalah? Atau kita suka cari salah org dulu? Atau kita cari jalan camne nak selesaikan? Kalau tak puas hati, refer kat Allah.. Rasanya DIA tak penah sekalipun lupa kat kita.. Kita je kadang2 tak umpamakan DIA.. Maaf kalau luahan ni ada yg tersinggung.. Salam Tahajjud buat semua..Regards,
Liza
(Wife Atok) - copy from fb mizan as syatirie



Satu hari Ustaz tanya atok..
"Kita tau ke apa yg kita mampu tanggung? Kita tau ke iman kita mampu tanggung sampai level mana? Akal dan iman tak sama.."
Terdiam kejap atok.. Atok terfikir, katalah iman mampu tanggung lumpuh seluruh badan.. Hilang semua deria.. Hilang kaki dan tangan.. Semua ahli keluarga mati serentak.. Tapi akal kita? Mampu ke nak tanggung semua tu? Sanggup tak? Kalau sanggup takpe..
Pastu Ustaz explain..
"Kita kena selalu do'a mintak pada ALLaH.. Mohon belas ihsan ALLaH jangan beri ujian yg berat-berat.. Mohon pada ALLaH kalau kita nak diuji, biarlah ujian yg ringan-ringan dan sekejap.. Sebab kalau kita cakap jangan uji diri kita dgn ujian yg tak mampu kita tanggung, kita tak tau apa yg kita mampu tanggung dan tak mampu tanggung.. Takut nanti tak tertanggung!"









SEBAB KITA ADA ALLAH. (jwapan untuk tajuk)


No comments: